GABOR
Významné roky a udalosti firmy Gabor
1919
Pius Gabor zakladá obchod s topánkami a koženými výrobkami v meste Groß-Strehlitz.
1935
Pius a jeho manželka Luzie obchod rozšírili do značnej veľkosti. V obchode bolo zamestnaných 8 vyškolených predavačov. K obchodu s obuvou patrilo aj obuvníctvo s výrobou obuvi na mieru a malá výrobňa pracovnej obuvi.
1945
V posledných týždňoch 2. svetovej vojny bol obchod kompletne zničený. Pius a Luzie Gabor zahynuli. Manželia mali 5 synov. Deti, ktoré ešte zostali doma, stihli krátko predtým utiecť k príbuzným.
1946
Najstarší syn Bernhard Gabor začína v jednom baraku v meste Saalfeld (Durínsko) vyrábať pantofle zo starých pneumatík, od roku 1947 spoločne so svojím bratom Joachimom Gaborom.
1949
Bernhard a Joachim Gabor zakladajú v Barmstedte pri Hamburgu obuvnícku fabriku. Prvý šijací stroj Singer 34 získajú výmenou za otcove zlaté vreckové hodinky. Na začiatku to boli tzv. „topánky pre každého“, a skutočný obchod vo veľkom ešte nefunguje. Predávajú sa iba v najbližšom okolí. Z Ameriky firma preberá spôsob výroby tzv. California, ktorý umožňuje vyrábať bez nákladného strojového parku.
1951
Po jednom študijnom pobyte v USA zavádza Gabor do výroby – ako prvý v Nemecku – stroj na opracovanie prefabrikovaných podošiev.
1952
Postaví sa nová fabrika v Barmstedte (na August-Christen-Straße). Začína sa hovoriť o dobrej kvalite topánok od Gabora. Californie sa stanú hitom, obchodníci sa predháňajú v zálohových platbách, aby tovar dostali skôr.
1955
Californie vystrieda technológia ago, pričom nazbierané skúsenosti sa využijú pri výrobe baleríniek. Produkcia stúpla na takmer 200 000 párov ročne.
1956
Ako prvý v Nemecku použije Gabor prefabrikované podošvy v ago-technológii. To si netrúfli ani v Amerike.
1959
Expanzia: V Barmstedte sa vybuduje závod II (Nappenhorn). Je to veľmi moderná fabrika s ideálnymi pracovnými a výrobnými podmienkami. Výroba sotva stačí pokryť dopyt. Počty párov sa rozdeľujú na kontingenty.
1960
Gabor po prvýkrát ponúka podpätky s oceľovými pätníkmi. Kolekcia je kvôli vysokej kreatívnej a technickej úrovni stále žiadanejšia. A tak sa Gabor vyberie aj do Rakúska a na rieke Dráve v meste Spittal spustí výrobu. Z Rakúska má otvorenú cestu do ďalších krajín EFTA.
1961
Pre rastúci švajčiarsky trh je vo švajčiarskom meste Zug založené obchodné zastúpenie Gabor.
1964
Podľa vzoru Barmstedtu II sa v Spittali vybuduje a uvedie do prevádzky závod I. Firma získava nové zahraničné trhy.
1966
Tento rok je zatienený predčasnou smrťou spoluzakladateľa Benharda Gabora. Ďalším výrobným miestom a novým sídlom firmy Gabor sa stáva bavorské mesto Rosenheim. 60 rodín sa sťahuje z Barmstedtu do Rosenheimu – je to exodus, ktorý v obuvníckej branži dovtedy nemal obdobu.
1969
Expanzia: V Spittali sa uvádza do prevádzky závod II. Povesť Gabora ako značky s vysokou kvalitou sa upevňuje. Dobrovoľné príspevky na sociálne zabezpečenie zamestnancov už prekročili miliónovú hranicu. V Oldenburgu/Holsteine sa zriaďuje pobočka šijacej dielne.
1970
Gabor zamestnáva 1700 pracovníkov, vyrába 18 000 topánok denne a svoje topánky dodáva do viac ako 5 000 predajní v celej Európe.
1971
Obrat prekračuje métu 100 miliónov nemeckých mariek. Produktovým radom AnaNina prináša Gabor program pohodlného nosenia. Je to predchodca terajších Gabor comfort.
1973
Expanzia: Výstavba moderného vysokoregálového skladu v Spittali. V Iráne je ako joint – venture založená Gabor Iran Shoe Company, stavia sa tam nový výrobný závod. Oficiálne otvorenie a spustenie výroby nasleduje v roku 1974.
1976
Popri Spittali a Lienzi vo východnom Tirolsku (1974) sa teraz vyrába aj vo Villachu. Gabor tam prevezme upadajúcu prevádzku Medicus a zabezpečí tým udržanie 100 pracovných miest.
1977
Zriadenie odbytových kancelárií v Amerike. Sídlom je Empire State Building v New Yorku.
1978
Obrat prekročí hranicu 200 miliónov nemeckých mariek. Viac ako 3 000 zamestnancov vyrába denne 25 000 párov topánok. V Rosenheime sa uvedie do prevádzky moderný vysokoregálový sklad.
1979
Expanzia: V Spittali sa sprevádzkuje nová výrobná a skladová hala. Udo Jürgens je hviezdnym hosťom na slávnosti pri príležitosti 30. výročia založenia firmy.
1980
Gabor prevezme americkú obchodnú sieť Prague´s a zabezpečí si tým prístup na americký trh. V štajerskom Deutschlandsbergu sa v prenajatých priestoroch začne s výrobou zvrškov. Aktivity v Iráne sú po štátnom prevrate zastavené.
1982
V Deutschlandsbergu sa oficiálne otvára vlastný závod, vo Švajčiarsku sa obsadzujú novovybudované kancelárie. Začiatok štvrtej etapy výstavby v Rosenheime: výrobná hala sa rozšíri a prepojí s vysokoregálovým skladom.
1983
Gabor začína segmentovať svoju ponuku podľa cieľových skupín. Lady Gabor sa stáva samostatným produktovým radom s vlastnými obchodnými zástupcami. Gabor v Spittali iniciuje založenie školy obuvníckych majstrov. Importy z ďalekého východu zaplavujú trh lacnou obuvou a firmám ako je Gabor robia vrásky na čele. Gabor sa tomuto tlaku vzoprie „global sourcingom“: komponenty ako napríklad zvršky sa vyrábajú v kooperáciách alebo sa hotové nakupujú z krajín s nižšími výrobnými nákladmi.
1984
Gabor zaučí viac ako 300 učňov. Každý desiaty pracovník firmy je vyučený vo vlastnom učebnom programe. Vyučenie ako prostriedok na dlhodobé získavanie dorastu nadobúda na význame.
1986
Kvôli nedostatku devíz takmer padne celý východný obchod, ktorý bol vybudovaný cez Rakúsko. Doposiaľ strmo stúpajúca krivka obratu dostáva zreteľnú priehlbinu. Trh núti firmu k ďalším presunom výroby do zahraničia. V portugalskom meste Trofa sa začína s produkciou zvrškov.
1987
S Holly Jollys Relaxing Shoes vstupuje Gabor na trh módnej voľnočasovej obuvi. CAD-technika triumfálne vstupuje do oblasti vývoja modelov. Pobočka šijacej dielne v Lienzi sa zatvára.
1990
69 percent všetkých žien vo veku medzi 14 a 64 rokov pozná Gabor. Týmto sa Gabor stáva najznámejšou značkou spomedzi firiem ponúkajúcich dámske topánky.
1991
V Portugalsku sa sprevádzkuje novopostavený závod v meste Silveiros, vedenie sa presťahuje z Trofy do Silveirosu. V Barmstedte sa k 31. 1. 1992 zatvára pôvodný výrobný závod. Počas 43 ročnej existencie sa v Barmstedte vyrobilo presne 29 724 168 párov.
1992
Gabor dostáva Cenu nemeckých kožiarskych výrobkov. Závod Spittal sa orientuje na vyššiu organizáciu teamovej práce. Videokomunikácia cez satelit s úspechom vstupuje do Gabora. Vedú sa prvé videokonferencie. Produkcia v Deutschlandsbergu sa zastaví a závod sa zatvorí.
1994
Časť výrobnej haly v Rosenheime je prestavaná na moderné kreatívne centrum. Zavádza sa „Gaborella“ ako nový produktový rad pre nižšiu spotrebiteľskú cenovú hladinu. Neskôr sa premenuje na Gabor sport. 1. januára 1995 sa Gabor premieňa na akciovú spoločnosť.
1996
Gabor začína vyrábať na Slovensku. Položí sa základný kameň nového závodu v Bánovciach, ktorý sa do prevádzky oficiálne uvedie v roku 1997. V Liptovskom Mikuláši sa zriadi ďalšia produkcia zvrškov.
1997
Gabor sa sťahuje z amerického trhu. Realizuje sa Shop & Store Concept.
1998
Gabor je teraz už aj mužskou záležitosťou: Na trh sa uvádza kolekcia pánskych topánok. Gabor vstupuje s najvyšším obratom v Nemecku (276,1 mil. nemeckých mariek), najvyšším obratom v zahraničí (157,9 mil. nemeckých mariek) a s najvyššou produkciou v histórii podniku (6,3 mil. párov) do druhej polovice prvej storočnice podniku.
1999
Gabor oslavuje 50 rokov existencie podniku.
2001
Gabor prevezme licenciu na Camel active footvear a udelí licenciu na Gabor bags.
2003
Gabor čelí najhoršiemu prepadu dopytu od skončenia 2. svetovej vojny. Výrobné kapacity a nákladové štruktúry sa prispôsobujú klesajúcim objednávkam, výroba vzoriek sa presúva z Rosenheimu do Spittalu.
2004
Gabor udelí licenciu na prostriedky na ošetrovanie obuvi. Produkcia v Portugalsku sa koncentruje v Silveirose, závod Trofa sa zatvára. Zmena trendu sa odzrkadľuje na zvýšenom počte objednávok.
2005
Výmena generácií: Joachim Gabor, spoluzakladateľ firmy, odovzdáva vedenie podniku svojmu synovi Achimovi a sám prechádza do dozornej rady.
2006
Zmýšľanie spotrebiteľov v duchu „lakomstvo je in“ a extrémne dlhá zima majú za následok zníženie výrobných kapacít v krajine s najvyššími nákladmi – v Rakúsku. Gabor prináša precízny koncept rozličných šírok čižmových sár. Nárast dopytu svojím účinkom pripomína výbuch bomby.
2007
Gabor prichádza na trh s detskými topánkami.
2008
Obrat (včítane príjmov z licencií) po prvýkrát prekračuje 300 mil. EUR. Ku koncu roka je v prevádzke 400 vlastných maloobchodných predajných miest.
2009
Gabor oslavuje 60. výročie svojho vzniku. Za týchto 60 rokov vyrobil a predal 233,9 miliónov párov topánok.
2010
Gabor otvoril múzeum obuvi v Rosenheime. Presunul celú výrobu vzoriek do Bánoviec nad Bebravou.
Gabor uviedol na trh rollingsoft – obuv s rolovacím efektom, ktorý zlepšuje držanie tela pri chôdzi a v stoji.
2011
Gabor dosiahol najvyššie tržby v histórii, po prvý raz viac ako 350 mil. eur.
2012
Gabor vyrobil 7,5 mil. párov (+ 1,3 mil. párov Camel), dosiahol tržby 370 mil. EUR a zamestnával 3.184 pracovníkov.
2013
Závod v Bánovciach nad Bebravou bol rozšírený o novopostavený sklad s moderným zakladacím systémom a priestormi na skladovanie recyklovateľných odpadov, popritom boli vybudované aj ďalšie parkoviská pre zamestnancov.
2014
Gabor po druhýkrát získal najvýznamnejšie ocenenie v obuvníckej brandži – Schuhkurier-Award v kategórii “najlepší výrobca/ najlepšia značka”.
2015
Firma Gabor sa vyprofilovala ako spoločnosť mimoriadne podporujúca rodinu vo svojom regióne udeľovaním ceny „Lev za rodinu“.
Spoločnosť Gabor rozšírila existujúce logistické centrum v meste Mildheim, západne od Mníchova. S viac ako 40 miliónmi eur to bola najväčšia investícia v dovtedajšej 65-ročnej histórii spoločnosti.
2016
Jubileá sídiel podniku: 50 rokov Rosenheim, 30 rokov Silveiros a 20 rokov Bánovce.
Okrem toho značka Gabor oslavuje vyrobenie 300-miliontého páru obuvi.
2017
Gabor otvára v Nemecku nový internetový obchod pre vybraných obchodných partnerov. Koncoví používatelia by tak mali mať k dispozícii najväčší výber topánok značky Gabor.
2018
Gabor získal licenciu na výrobu ponožiek a siloniek. Nové produkty sa predávajú pod značkou Gabor legwear.
2019
Gabor oslavuje 100 rokov lásky k topánkam.
2020
Novinkou sezóny jeseň/zima je značka „Pius Gabor“, ktorá sa zameriava na moderné pánske topánky a predstavuje tenisky a čižmy.
Vysoký štandard kvality značky Pius Gabor sa odráža vo vysokokvalitnom vybavení, ako sú napríklad originálne podošvy Vibram alebo membrána GoreTEX. Téma trvalej udržateľnosti hrá dôležitú úlohu – od použitých materiálov až po obalový materiál.
zdroj – internet
Janka Alexyho 13 Bratislava - Dúbravka Slovenská republika
Kliknite pre viac informácií Kliknite pre viac informáciíPre chorobu ZATVORENÉ. |
|
Pondelok | 10.00 – 12.00 , 13.00 - 17.00 |
Utorok | 10.00 – 12.00 , 13.00 - 17.00 |
Streda | 10.00 – 12.00 , 13.00 - 17.00 |
Štvrtok | 10.00 – 12.00 , 13.00 - 17.00 |
Piatok | 10.00 – 12.00 , 13.00 - 17.00 |
Sobota | zatvorené |
Nedeľa | zatvorené |